28.6.2006

Maksetaan kun jaksetaan

Vaikka olen ollut Suomessa jo melkein kuukauden verran, eivät ranskalaiset tavat ole jättäneet minua rauhaan. Kaikella kunnioituksella, joskus minusta tuntuu että raha-asioissa fransmannit ovat hieman vajaaälyisiä. Kokemukseni työharjoittelupaikkani tavasta hoitaa raha-asioita vain vahvistaa tätä käsitystä.

Olen nyt odottanut erään matkalaskun takaisinmaksua kaksi kuukautta ja viimeistä palkkaani melkein kuukauden. Matkalaskun tilitin jo huhtikuun lopussa, ilmoittaen että poistun Ranskasta toukokuun lopussa. En tietenkään saanut rahoja kolmen viikon aikana, sehän olisi ollut aivan liian helppoa. Kesäkuun alussa sain englanniksi kirjoitetun kirjeen postissa, jossa matkalaskutäti pyysi minua lähettämään pankkiyhteystietoni, sanoen että he eivät voi kirjoittaa shekkiä. No, minähän lähetin kansainvälisen tilinumeroni samantien. Parin viikon päästä sain postissa shekin. Meinasin revetä liitoksistani ja kysyin tädiltä, että mitä ihmettä tämä meinaa. Hän selitti pokkana, että hän ei pyytänyt kirjeessä pankkiyhteystietojani vaan kotiosoitettani, jonne voisi lähettää shekin. Kirje oli tullut kotiosoitteeseeni, joten aika heikko yritys tädiltä. Osaan myös englantia aika hyvin joten tiedän, milloin minulta pyydetään osoitetta ja milloin tilinumeroa. Lähetin shekin takaisin ja sanoin, että odotan rahojani samantien. Aion pommittaa tätiä sähköpostilla kunnes rahat tulevat.

Palkanmaksu on sitten kokonaan eri juttu. Hekin olivat lähettäneet minulle shekin, jota en kuitenkaan voi lunastaa Suomessa. Sovimme siis, että he siirtävät palkkarahat tililleni. Nyt kahden viikon odottelun jälkeen aloin käydä kärsimättömäksi ja kyselin, mistä kiikastaa kun ei rahoja kuulu. Ranskan päästä tuli tieto, että rahat olivat ilmeisesti tulleet bumerangina takaisin "tili on suljettu" -ilmoituksen kera. Koska maailmaa Ranskan ulkopuolella ei ole ja Gemplus ei ole kansainvälinen firma, olivat palkanlaskun tädit (jotka ovat siis eri tätejä kuin matkalaskuja hoitava täti) yrittäneet siirtää rahoja jo suljetulle ranskalaiselle tililleni, vaikka olin antanut suomalaisen tilinumeroni ja pyytänyt laittamaan rahat sinne. Koko sotku myös alkoi siitä, kun muutin pois Ranskasta. Tässä vaiheessa en enää edes jaksanut saada raivokohtausta, vaan ilmoitin kylmän viileästi, että rahat siirretään sitten sille suomalaiselle tilille. Tädit varmaan raapivat par'aikaa päitään koska heidän helmitaulujaan ei ole kalibroitu Ranskan ulkopuoliselle maailmalle. Kunhan toimittavat minulle palkkani vielä tämän kesän aikana.

Onneksi elämä hymyilee muuten. Minulla on mielenkiintoinen työharjoittelupaikka, paperisotani Kelan kanssa on toistaiseksi ohi, parisuhde kukoistaa ja kesä on kaunis. Perjantaina koittaa myös Tuska, sinne siis moshaamaan!

2 kommenttia:

  1. Kokeilepa swift-numerolla, sillä ainakin meillä hoituu hyvin. Voivat harata vastaan koska moiset siirrot ovat kalliimpia...

    Peukutan !!! =)

    VastaaPoista
  2. Minä olen antanut sekä IBAN-tilinumeron, että Swift-koodin, että pankin nimen ja osoitteen. Kyllä pitäisi sillä hoitua. Nyt on ollut hiljaista Ranskan päässä, oletan helmitaulujen olevan kovassa käytössä. Vai ovatkohan he jo siirtyneet laskutikkuun? ;-)

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails