13.6.2006

Suomi-fiilistelyä

Vaikka Ranskan byrokratia onkin aivan omaa luokkaansa, myös me suomalaiset osaamme sen taidon. Kansaneläkelaitos, tuo ihana KELA, oli sitten päättänyt Ranskan-kuukausien aikana tiputtaa minut pois asumisperusteisen sosiaaliturvalainsäädännön piiristä vaivautumatta ilmoittamaan minulle asiasta. Sitä tässä sitten selvitellään. Olen muun muassa joutunut täyttämään lomakkeen, jossa kerroin kuinka kauan olen ollut Suomen kansalainen ja mitkä ovat sukulaisuussuhteeni Suomeen.

Eläköön.

2 kommenttia:

  1. Mikä se aikaraja nykyään on? Itselleni on myös kerran käynyt noin... tuo on juuri se syy, miksi en tehnyt virallista muuttoilmoitusta... asiaan ei vaikuta edes se, että maksaa veronsa Suomeen! Ja luonnollisestikaan aiheesta ei mainita halaistua sanaa, kun noutaa onksenyt E 113 lomakkeen sairausvakuutusta varten tai kyselee neuvoja ulkomaan opintotukea varten. Olen vielä käynyt Suomessa n. kerran kuussa työasioissa.

    Pahin ylläri oli ystävälleni, joka palasi Suomeen raskaana alle vuoden poissaolon jälkeen, myöskin oli työskennellyt ja maksanut veronsa Suomeen koko tuon ajan... Tolkutonta.

    VastaaPoista
  2. Minulle oli kuulemma lähetetty asiasta kirje ja selvityspyyntö, mutta enpä sellaista koskaan saanut.

    Ensi kerralla tiedän paremmin. Kela korttiani en koskaan palauttanut. Saavat tulla itse hakemaan.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails