17.4.2008

Konservatiivinen tiukkis

Katsoimme eilen Karhumiehen kanssa digiboksin kovalevyltä parin viikon arvosta Weeds ja Californication -sarjoja, jotka olivat meiltä vielä näkemättä. Molemmat sarjat ovat mielestäni mielenkiintoisia ja erittäin hyvin tehtyjä, vaikka en kuvastavatkin moraalittomina ja kyseenalaisina pitämiäni elämäntyylejä. Mutta etenkin Weedissä minua kiinnostaa herkulliset ja moniulotteiset henkilöhahmot, ja erityisesti se että päähenkilönä on keski-ikäinen perheenäiti ja leskirouva Nancy Botwin (Mary-Louise Parker).

Joskus sarja kuitenkin koettelee sietokykyni rajoja. Eilen illalla katsomassamme jaksossa Nancyn lanko Andy vei perheen nuoremman pojan, noin 12-vuotiaan Shanen, huoriin. Shanea oli kiusattu koulussa siitä, ettei hän ollut koskaan saanut käteenvetoa tytöltä ja avulias setä päätti hoitaa asian osaamallaan tavalla.

Tapaus esitettiin sarjassa humoristiseen sävyyn ja Karhumies nauraa röhötti vieressäni. Minua ei naurattanut. Ei sitten yhtään. Minua vitutti.

Miten se, että pikkupojalle - LAPSELLE - opetetaan että seksi on vain kauppatavaraa jota miehet ostavat naisilta on muka hauskaa? Miten se, että ei lainkaan kyseenalaisteta sitä että ala-asteikäiset lapset puhuvat käteenvedoista ja suihinotoista arkipäiväisinä asioina, on muka hauskaa?

Toisaalta muistutin itselleni, että Andy on aina esitetty sarjassa säälittävänä luuserina. Hän saikin samaisessa jaksossa ihailemaltaan vahvalta naiselta tylyt pakit. Lisäksi sarjan päähenkilö, Nancy, on hyvin ihailtava ja itsevarma nainen, kuten kaikki sarjan muut naiset. Ja toisaalta, minulla on vielä tätä jaksoa seuraava jakso katsomatta. Ehkä sieltä paljastuu jotain. Ehkä Nancy vetää lankoaan ainakin henkisesti ympäri korvia niin että raikaa ja minä voin taas hävetä tapaani stressata turhista asioista.

Olen joskus pitänyt itseäni liberaalina ja vapaamielisenä ihmisenä. Mutta tietyissä asioissa olen hyvin konservatiivinen ja monesti aika hemmetin tyly ja tuomitseva. Prostituutio on yksi näistä asioista. Mikäli prostituoitu itse tekee työtään vapaaehtoisesti, niin minulle on loppujen lopuksi ihan sama mitä hänen ja hänen asiakkaittensa välillä tapahtuu. Mutta älkää hyvänen aika tulko selittämään minulle, että huorana oleminen tai huorissa käyminen olisi jotenkin hienoa, siistiä, ylpeilyn aihe tai jotain, mitä kaikkien pitäisi kokeilla. Ei se ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails