24.8.2008

Väärin ymmärrettyjä kappaleita

Edellä mainittuja Deezerin listoja selatessani löysin erään vanhan kappaleen, jonka todellinen merkitys meni minulta lapsena täysin ohi. Kyseessä on Bronski Beat -yhtyeen loistava Smalltown Boy, joka siis kertoo pienestä kaupungista kotoisin olevasta nuorukaisesta, joka joutuu vainotuksi ja eristetyksi homoseksuaalisuutensa vuoksi. Lapsena katselin kyseisen kappaleen videota - silloin kun Music Television vielä näytti sellaisia - enkä ymmärtänyt miksi yhtyeen laulajan Jimmy Somervillen hahmo joutuu siinä sen saman jengin hakkaamaksi, jota hän katseli uimahallissa kaukaa ihaillen. Kappaleen merkitys selvisi minulle vasta monta vuotta myöhemmin. Sen uimahallin jengi oli tietenkin lauma säälittäviä homofobeja, varmaan kaappitapauksia joka ikinen.

Samantapainen tarina liittyy myös Madonnan Papa Don't Preach -kappaleeseen. Enhän minä 8-vuotiaana tajunnut, että kun Madonna laulaa että "I'm gonna keep my baby", hän tarkoittaa oikeaa vauvaa eikä videolla esiintyvää nuorta miestä. Minä kun luulin että Madonna laulaa siitä ettei hänen isänsä hyväksy tyttärensä poikaystävää. Kahdeksanvuotias pikku-Anzi oli autuaan tietämätön teiniraskauden käsitteestä, mikä on kieltämättä ihan hyvä asia.

Näitä molempia biisejä yhdistää se, ettei minun tarvinnut ymmärtää niiden merkitystä pitääkseni niitä hyvinä kappaleina ja nauttiakseni niiden kuuntelemisesta. Sellainen on musiikin mahti.

2 kommenttia:

  1. Mä luulin ihan samaa. Ja eipä ole tullut juurikaan kuunneltua sen jälkeen, joten olin edelleenkin samassa käsityksessä ;)

    Ja kyllä mä ainakin olen ottanut jotkut fiktiiviset hahmot ihan liian tosissani ;)

    Lauren kyllä itsessään vaikutti todella suloiselta, hahmo taas ei valitettavasti toiminut yhtään.

    -FWW (forkalta)

    VastaaPoista
  2. Joo, ei toiminut se hahmo ei. Noin lievästi sanottuna. Mutta näin vaan silläkin hahmolla on faneja. Käsittämätöntä.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails