14.1.2009

Tasa-arvoa vai tasapuolista alistamista?

Bisquits toi esiin Calvin Kleinin uuden mainoskampanjan, jossa pelkkiin alushousuihin puettu, selvästi alipainoinen nuori mies on yltä päältä rivojen, herjaavien ja seksuaalisesti halventavien tussipiirrosten ja -tekstien peitossa.

Naiset ovat joutuneet tällaisen esineellistämisen kohteeksi jo vuosikaudet, nyt taitaa olla miesten vuoro. Sanooko feministi-Anzi nyt että "Jee, saavatpa ne sikamiehet maistaa omaa lääkettään!"? Ei sano. Ei todellakaan.

Epätasa-arvoa ja ihmisen esineellistämistä lietsovien asetelmien kääntäminen toisinpäin ei poista niitä ongelmia, joita nämä asetelmat aiheuttavat. Se, että nuorista miehistä tehdään seksiobjekteja ja että yhä useampi nuorukainen kärsii syömishäiriöistä, ei ole merkki tasa-arvon toteutumisesta. Se on merkki yhteiskunnan epäonnistumisesta.

1 kommentti:

  1. En minäkään menisi tosiaan sille linjalle, että nyt miehet saavat maistaa omaa lääkettään. Koko kampanja on yksinkertaisesti oksettava, enkä ymmärrä, miten noilla mainoksilla kohennettaisiin CK:n yleensä niin freesiä imagoa. Vaikutus on ainakin minuun ihan päinvastainen.

    Kai se on sitä, että merkille pitää saada huomiota keinolla millä hyvänsä. Se on sääli.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails