26.2.2009

Markkinavoimat heräävät blogeihin

Ylen uutiset kertoi eilen juuri sopivasti Bisquitsin kritisoimasta ilmiöstä, eli muotiblogien kaupallistumisesta ja siitä, miten yhä useammat kauneus- ja muotialan yritykset käyttävät blogeja ja sitä kautta myös bloggaajia markkinointitarkoituksiin.

En voi parhaalla tahdollanikaan kutsua itseäni muotitietoiseksi tai muotia seuraavaksi ihmiseksi. Päinvastoin. Olen töissä paikassa, jossa trendien haistaminen ja niiden seuraaminen on hyvästä, ja minä en ole vieläkään onnistunut edes avaamaan Vogue-lehteä nukahtamatta samantien. Luen yhtä-kahta muotiblogiksi luokiteltavaa blogia lähinnä sen takia, että ne sisältävät myös muita hauskoja juttuja.

Minun on siksi myös vaikea ymmärtää sellaista ilmiötä kuten esimerkiksi Ruotsissa on Ebba von Sydowin blogin kanssa käynyt ja Suomeenkin on rantautumassa. Kun Ebba kehuu jotain vaatetta, se loppuu kaupoista samantien. Ruotsi nyt on massakulttuurin ja etenkin massapukeutumisen luvattu maa, mutta eikö tämä nyt ole aika naurettavaa? Ei yhden ihmisen mielipiteellä voi olla noin suurta merkitystä!

Toisaalta, jos joku taho keksisi ruveta lähettämään minulle TV-sarjojen bokseja, elokuvia ja niiden oheiskrääsää sekä kutsuja ensi-iltoihin niin enpä kieltäytyisi. Mutta en todellakaan olettaisi tai edes haluaisi kaikkien lukijoitteni seuraavan minun makuani orjallisesti.

2 kommenttia:

  1. Olen vasta vähän aikaa seurannut blogiasi, mutta siitä on pian tullut yksi ehdottomista suosikeistani! Pidän tyylistäsi kirjoittaa ja monesti mielipiteet ovat samantapaisia.

    Valitettavasti uskon että blogien kaupallistuminen Suomessa on vasta alkamasas. Varsinkin näin laman aikaan markkinoijat etsivät edullisia markkinointikanavia, ja blogithan todellakin ovat niitä.

    En välttämättä pidä tästä trendistä, mutta toisaalta, on oma valintani jos uskon jonku bloggaajan mielipiteeseen.

    Mielenkiinnolla jään sivusta seuraamaan mitä tuleman pitää..

    VastaaPoista
  2. Tervetuloa, uusi lukija!

    Blogit ovat medioita siinä missä esim. aikakauslehtiinkin ja käytetään niitäkin markkinointiin.

    Eiköhän blogeihin päde sama sääntö kuin kaikkeen mediaan, eli terve kriittisyys on pääasia.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails