19.2.2009

Mielipiteet, miksi ne ovat niin vaikeita?

Luin juuri Sofi Oksasen haastattelun, jossa hän puhuu Suomen oudosta keskustelukulttuurista. Oksanen sanoo:
Suomessa on outo keskustelukulttuuri. Jos on eri mieltä jonkun kanssa, niin hirveän monen ihmisen mielestä se tarkoittaa jompaa kumpaa: on joko kateellinen tai erikoisuuden tavoittelija.
Allekirjoitan Oksasen mielipiteen täysin. Vaikka toisaalta inhoan syvästi sellaistakin keskustelukulttuuria, jossa ollaan eri mieltä eri mieltä olemisen vuoksi, niin sellainen pohjoismaalainen, passiivis-aggressiivinen, konflikteja välttelevä konsensushakuinen hyssyttelykulttuuri on vähintään yhtä raivostuttava ja turhauttava.

Minulta lentää mielipiteitä, välillä painokkain äänensävyin ja välillä hyvin intensiivisesti. Pahin vastaus, jonka voin saada vaahtoamiseeni, on joko "Hei Anzi, rauhotupas nyt vähän." tai hyttysen ininää muistuttava "Niin, siis joo, tota, siis, ynh, ynh... ootsä ihan oikeassa. Joo. Vaihdetaan puheenaihetta."

Ei vaihdeta. Minulla on mielipide ja minä sanon sen. Sinulla on myös mielipide ja sinä sanot sen. Jos sinun mielipiteesi on eri kuin minun, niin OK. Ja ei, minä en rauhoitu. Minä pöyristyn.

(Ja hei, kyllä ainakin pari noista leffoista pitäisi tietää. Ei minulla nyt NIIN outo elokuvamaku ole. )

3 kommenttia:

  1. Minua harmittaa suomalaisessa keskustelukulttuurissa se, että eriävän mielipiteen esittäjää pidetään automaattisesti tyhmänä tai ikävänä tyyppinä, suorastaan vihollisena. Asiat ja persoonallisuudet menevät iloisesti sekaisin. Mielipiteiden perusteluun ja asialliseen kommunikointiin ei tällaisessa ilmapiirissä opita, eikä siten oikeasti kuuntelemaan toista: miksi hän on sitä mieltä kuin on, millä perusteella minä olen toista mieltä. Ja eriävistä mielipiteistä huolimatta voi toisen kohdata ystävällisesti ja kunnioittaen. Haukkuminen ja sättiminen ei ole mielipiteiden vaihtoa eikä kommunikointia.

    VastaaPoista
  2. Joo mä olen ihan samaa mieltä kuin haisu, että suomalaiset ei sitten taas osaa esittää niitä mielipiteitään, tietysti tälleen yleistäen. Se ehkä vaatii sellaisen kulttuurimuutoksen tai jotain... :/ Niin ja mä oon tosi huono muistamaan elokuvista laineja :D

    VastaaPoista
  3. Suomalaisessa keskustelukulttuurissa eriävän mielipiteen esittäminen tosiaan tuntuu olevan joko suuri rohkeuden osoitus tai sitten sellainen Nina Mikkosmainen jyräys, jolla pyritään vain vastapuolen teilaamiseen.

    Ja jostain syystä se oma persoona pitää aina sotkea mukaan. Ei tosiaan osata erottaa asiaa ihmisestä eikä tajuta, että jos joku ei pidä omasta mielipiteestä, niin se ei tarkoita sitä etteikö hän pitäisi sinusta.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails