16.2.2009

Nipo, nipo, tiukkapipo

Yleensä lupsakan ja rennon ulkokuoreni alla asustaa mieletön tiukkis. Minulla on ilmiömäinen kyky oikeasti hermostua pikkuasioista, jotka ovat muiden mielestä mitättömiä. Kuten eräs ystäväni sanoi, minä "pöyristyn" asioista. Olen siis "pöyristyjä". Eikä se edes ole kovin paha juttu.

Esimerkiksi, saatan saada pienimuotoisen (ja nykyään hyvin pinnan alla pysyvän) raivokohtauksen siitä, että joku sekoittaa kirjaimet "Q" ja "G" keskenään. Kuten Bisquits sai tässä pari päivää sitten huomata. :-) Minä en yksinkertaisesti voi ymmärtää, mikä noissa kahdessa kirjaimessa voi mennä sekaisin. Ne lausutaan eri tavoin, ne sijaitsevat aiva eri päissä aakkosia ja niillä ei ole yksinkertaisesti mitään tekemistä toistensa kanssa. Joten miten voi olla mahdollista, että joku kirjoittaa iloisesti vaikka "cataloque" eikä "catalogue", eikä huomaa virhettään? Johan tässä rupeaa verenpaine kohoamaan, kun tällaisia ajattelee....

Sama pöyristys pätee kirjaimiin "V" ja "W". On se vaan niin uskomatonta, että kerta toisensa jälkeen joku päättää, että on hyvä idea lausua sana "video" "wideo" kun hän puhuu englantia. "Koska se kuulostaa ulkomaalaisemmalta." Se on sama sana, ja se lausutaan täsmälleen samalla tavalla! Ja "wideo" ei kuulosta ulkomaalaiselta, se kuulostaa juntilta! Hyvänen aika sentään!

Lisäksi, possessiivisuffiksit ovat suomen kielessä olemassa ihan syystä! Niiden pois jättäminen ei ole merkki kapinallisuudesta tai kielen uudistamisesta. Se on merkki välinpitämättömyydestä ja raiskausmentaliteetista suomen kieltä kohtaan!

Nyt nappaan pari verenpainelääkettä, vedän kukkahatun päähän ja painun katsomaan moraalitonta maanantaita. Ja jumaliste jos ne tekstittäjät ovat mokanneet....

2 kommenttia:

  1. Hihi, herttainen raivonpuuska sinulla. :-D Mulla ei yleensä kiehu tuollaisista asioista, mutta sen sijaan yhdyssanavirheet saavat raivon partaalle...

    VastaaPoista
  2. Yhdyssanavirheet. Ne minun unohtui mainita. Ne ja possessiivisuffiksit tulevat viemään henkeni, sano minun sanoneen. ;-)

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails