13.5.2009

Ihmiset jotka purkavat vihaansa lapsiin

Helsingin Sanomien aamun uutinen kahdeksanvuotiaaseen tyttöön kohdistuneesta väkivallasta toi mieleeni monen vuoden takaisen tapauksen, joka saa yhä vereni kiehumaan. Asuin tuolloin yhä Turussa. Olin noussut bussiin Turun Kauppatorilla iltapäivällä noin klo 15 aikoihin, matkalla yliopistolle. Bussi oli melko täynnä. Toisella puolella käytävää istui noin 12-vuotias tyttö ja häntä vastapäätä hyvin epämiellyttävän näköinen ja oloinen pultsari. Oikein kunnon spurgu, sellainen joka ei ollut käynyt kylvyssä viikkoon.

Tämä pultsari sitten häiriköi tyttöä jatkuvalla soitolla. ”Missä sä käyt koulua?” ”Mä tuun sun kouluun kattomaan sua.” ”Mä seuraan sua sinne.” hän sanoi lakkaamatta. Tyttö oli hyvin reipas ja rohkea, hän käski monta kertaa topakasti ja kuuluvaan ääneen tyypin jättämään hänet rauhaan. Minunkin hermoni siinä menivät ja sanoin äijälle, että pitää turpansa kiinni. En jaksanut kuunnella hänen ärsyttävää ääntään ja sitä raivostuttavaa jankutusta!

Mutta sitten tyyppi pyysi tyttöä näyttämään sormessaan ollutta sormusta. Kun tyttö ei tähän suostunut, äijä kävi häneen käsiksi. Tarttui ranteesta ja puristi todella kovaa. Tyttö säikähti ja purskahti itkuun ja minun mittani täyttyi lopullisesti. Nousin ylös, irrotin äijän otteen ja sanoin hänelle ääni vihaa täynnä että valitsisi oman kokoisia kiusattavia! Pyysin tyttöä istumaan viereeni ja istuimme niin että hän oli ikkunan vieressä ja minä käytävän vieressä. Tarjosin hänelle nenäliinoja, jotka hän ottikin kiitollisena vastaan. Spurgu jäi onneksi ennen tyttöä pois, niin siitäkin riesasta päästiin. Tyttökin pääsi turvallisesti kotiin.

Tässä tapauksessa minua ei raivostuta eniten spurgun käytös. Kaikista eniten minua raivostuttaa se, miten joka ikinen toinen kanssamatkustaja kyseisessä bussissa antoi näiden asioiden tapahtua! Muistan vieläkin minua vastapäätä istuneen keski-ikäisen naisen helpottuneen huokaisun, kun minä menin tilanteeseen väliin ja hänen ei tarvinnut. Pelkureita koko sakki. Harmittaa vieläkin, etten haukkunut heitä pystyyn noustessani bussista!

Onneksi Helsingin Sanomien uutisoimassa tapauksessa tyttö sai apua ja varmasti todistajiakin kyseistä rasistista porsasta vastaan.

Muutama vuosi edellä kerrotun tapauksen jälkeen minä näin sen saman tytön bussissa. Hän katsoi minua, tunnisti ja hymyili. Minä hymyilin takaisin.

4 kommenttia:

  1. Maailma on pelkureita täynnä. Aika harvoin kukaan menee väliin jos joku apua tarvitsee! Teit aika hienon teon, olisin itse kyllä varmaan sättinyt kanssamatkustajat siinä samassa kiihkossa ;O)

    VastaaPoista
  2. Komppaan Mikaelaa: hienoa, että menit väliin. Jokaisen aikuisen velvollisuus olisi auttaa lasta tuollaisessa tilanteessa, mutta moni on pelkuri. Silti pelkäämisestäkin huolimatta aikuisen velvollisuus olisi puuttua asiaan.

    VastaaPoista
  3. Kun kerroin tästä tapauksesta eräälle tutulle aika pian tapahtuman jälkeen, hän totesi suoraan ettei olisi mennyt väliin koska olisi pelännyt oman hyvinvointinsa puolesta. Taisin sanoa aika ilkeästi takaisin.

    Oikeassa olette, aikuisen velvollisuus tällaisissa tilanteissa on suojella lasta, on se lapsi kuka tahansa.

    Minä, nyrkkeilyä harrastava aikuinen nainen, koen olevani sellaisessa asemassa, että voin asettua puolustamaan heikompia ja etenkin lapsia.

    VastaaPoista
  4. Hienoa että toimit ja onneksi on vielä harvoja mukavia ihmisiä. Tänäänkin taksinkuljettaja pysäytti risteykseen astuakseen ulos autostaan ja auttaakseen sokean miehen tien yli. Tuli hyvä mieli.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails