20.5.2009

Paholaisen oikea käsi

Kevyttä keskiviikkoillan lukemista halajavat katsokoot muualle.

Oma suhteeni järjestäytyneeseen uskontoon on jo pitemmän aikaa ollut jonkinasteisessa kriisissä. En ole ateisti, eikä minusta koskaan sellaista tulekaan. Mutta minulle uskonto ja usko ovat kaksi täysin eri asiaa. Uskonto on ihmisten luoma ja ylläpitämä järjestelmä, usko on jotain todellista ja aitoa, joka asuu ihmisen sisällä.

Yhdestä asiasta tosin olen varma. Katolilainen kirkko on paholaisen oikea käsi maan päällä. Se on läpeensä mätä, karmiva, ahdistava, korruptoitunut ja tuhoisa instituutio, joka on todella rajun uudistumisen ja täydellisen muutoksen tarpeessa. Sen harjoittama hiljaisesti hyväksytty alistamisen, taantumuksellisuuden, seksismin, syyllistämisen, vaikenemisen ja henkisen piinaamisen kulttuuri on karmivampaa, hirvittävämpää ja enemmän veret seisauttavaa kuin kieroutuneinkaan kauhuelokuva.
The five-volume study concluded that church officials encouraged ritual beatings and consistently shielded their orders' paedophiles from arrest amid a "culture of self-serving secrecy".
Miten mikään taho, instituutio, tai yhteisö voi hiljaa hyväksyä keskuudessaan tapahtuvan laajamittaisen lasten seksuaalisen hyväksikäytön ja väkivallan sekä vielä asettua puolustamaan näitä keskuudessaan asuvia piruja, menee täysin yli minun käsityskykyni. Nämä ihmiset ja minä emme usko samaan jumalaan, se on varma.

Kuva: Dreamstime

3 kommenttia:

  1. Olen ihan uusi lukija blogissasi, ja tässä nyt kommentoin ekaa kertaa :)

    Olen aivan samaa mieltä kanssasi siitä, että usko ja uskonto ovat kaksi eri asiaa. Itse en usko enkä kuulu mihinkään uskontoon (vaikka minut on vauvana evankelis-luterilaiseksi kastettu, rippikoulun olen käynyt ja 18-vuotiaaksi asti valtionkirkkoon kuulunut). Jokainen voi uskoa jumalaan/jumalattareen/mihin tahansa ilman uskontoakin.

    Uskontojen nimissä tehdään toki paljon hyvää nykyaikana, mutta niin myös pahaa. Saatikka kun ajattelee historiaa kuinka uskonnot ovat aina olleet mukana sodissa ja muissa kamaluuksissa. En suoralta kädeltä menisi tuomitsemaan koko katolilaisuutta, mutta olen kanssasi samaa mieltä, että sen uskonnon keskeiset mielipiteet eivät ole niitä kaikista ihmis- ja luontoystävällisimpiä saatikka suvaitsevaisimpia.

    VastaaPoista
  2. Tervetuloa, uusi lukija! Toivottavasti viihdyt. :-)

    Oma mielipiteeni katolilaisuudesta on muodostunut silloin kun lapsena ja teininä asuimme perheeni kanssa joitain vuosia katolilaisissa maissa. Siinä järjestelmässä on paljon hyvää, esim. perheen korostaminen, yhteisöllisyys, mutta myös niin paljon huonoa, pahaa ja tuhoisaa. Eniten minua korpeaa sen tekopyhyys ja kaksinaismoralismi. Nämä asiat ärsyttävät minua yleensäkin, mutta katolilaisuudessa ne tuntuvat korostuvan.

    VastaaPoista
  3. Blogissani on sulle haaste. :-)

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails