9.11.2009

Elämysten viikonloppu

Olin viikonlopun Porissa ja koin siellä kaksi kulttuurielämystä. Kyllä, tämä on mahdollista. Olisin voinut kokea nämä kulttuurielämykset tosin ihan missä vaan, kyseessä olivat nimittäin kirja ja elokuva.

Sofi Oksasen Puhdistus on ollut minulla hyllyssä viime joulusta asti, jolloin sain sen lahjaksi. Olen siitä lähtien halunnut lukea kirjan, mutta pelännyt tarttua siihen. Kirja kun käsittelee aihetta jonka olen aina kokenut äärimmäisen ahdistavaksi. Nyt aika kuitenkin oli kypsä kirjan lukemiselle ja olen iloinen, että tartuin siihen. Puhdistus on kaikin puolin hieno kirja, jonka luin lopulta melkein yhdeltä istumalta junamatkan aikana. Kuvaukset kirjan päähenkilöihin kohdistuvasta julmasta seksuaalisesta väkivallasta olivat vaikeaa luettavaa eikä itku ollut kaukana, mutta hyvä kerronta ja tiivis tarina auttoivat vaikeiden kohtien yli. Parasta Oksasen kirjassa on, että se ei tarjoa mitään helppoja ratkaisuja ja valmiita vastauksia. Se ei esitä maailmaa mustavalkoisena vaan monet moraaliset kysymykset jäävät lukijan itse ratkaistaviksi.

Viikonlopun toinen elämys oli myös sellainen teos, jonka olen halunnut nähdä jo jonkin aikaa mutta joka on vain syystä tai toisesta jäänyt näkemättä. Kyseessä on Wim Wendersin Berliinin taivaan alla (Der Himmel Über Berlin), joka sattumalta sijoittuu myös aikaan ennen Berliinin muurin murtumista. Taas olin hyvin iloinen siitä, että katsoin tämän elokuvan. Kyseessä on äärimmäisen kaunis, tunnelmallinen, syvästi koskettava elokuva inhimillisyydestä ja rakkaudesta. Elokuva, sen musiikki, sen kuvat ja sen hahmot jäävät pyörimään päähän pitkäksi aikaa, ehkä jopa ikuisesti. Enkelit ovat hahmoina hyvin mielenkiintoisia ja jäin miettimään muita viime aikoina populaarikulttuurin piirissä kohtaamiani enkelihahmoja, jotka haluavat ryhtyä ihmisiksi.

2 kommenttia:

  1. Puhdistus oli musta todella hyvä, juuri sopivan avoimeksi asiat jättävä. Nyt haluaisin lukea Stalinin lehmät. Täytyy myöntää, että olen aina ollu hieman skeptinen Sofi Oksasta kohtaan. Ihan liikaa hehkutusta...

    Ja Berliinin taivaan alla on niin upea elokuva.

    Todellinen elämysten viikonloppu!

    VastaaPoista
  2. Nooruska: Sofi Oksanen ärsytti minua joskus, mutta viime aikoina olen oppinut arvostamaan häntä. Pitää tosiaan lukea hänen aikaisemmatkin teoksensa. pidän kovasti hänen kolumneistaan Hesarissa.

    Mietin, että katsoisinko Enkelten kaupunki -elokuvan Berliinin taivaan alla jatkoksi, mutta se saattaisi pilata katsomiskokemuksen.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails