27.1.2010

Ihana, kylmä, luminen talvi

Minä rakastan talvea. Tarkemmin sanottuna, minä rakastan kunnon talvea. Rakastan sitä, että on kunnolla kylmä, lunta on paljon, on hanget korkeat nietokset ja ulos mennessä saa vetää päähänsä karvalakin ja kietoutua toppatakkiin. Talven pimeys haittaa minua ainoastaan silloin, kun ulkona ei ole lunta. Sillä lumi tekee pimeydestäkin valoisaa.



Toisin sanoen, tämä talvi on ollut minusta jotain aivan mahtavaa. En ole käynyt hiihtämässä, mutta olen kävellyt ulkona talvisessa auringonpaisteessa toppahousut jalassa, ja pysähdyn joka aamu työmatkalla ihailemaan kaunista, lumista metsää. Kun lämpömittari näyttää –20C, minä hihkaisen riemusta; talvi ei lopu ainakaan heti ja se kamala, loskainen, harmaa, inhottava pohjoismainen kevät pysyy vielä hetken aikaa poissa! Sillä jos minä jotain vuodenaikaa inhoan, niin kevättä. Olisin niin tyytyväinen, jos voisin vaipua maalis-huhtikuun ajaksi horrokseen ja nukkua koko sen hirveän loska-ajan läpi.

Mutta, kuten niin monen muunkin asian suhteen, talvessa on myös huonot puolensa. Eli toiset ihmiset ja tarkemmin sanottuna toisten ihmisten valitus. "Olisipa jo kevät!", "Miksi pitää olla niin kylmä?", "Pääsisipä Thaimaahan!", "Vasta kesällä tunnen eläväni!"



Minulta ei heru tuollaiselle marmatukselle mitään sympatiaa. Kesä on kyllä mielestäni oikein ihana vuodenaika. Rakastan auringonvaloa, tervapääskyjen ääntelyä kerrostalojen sisäpihoilla, laineiden liplatusta laiturilla ja sitä, että voi syödä jäätelöä ulkona terassilla. Mutta ei kesää osaa arvostaa ellei ole myös muita vuodenaikoja ja niihin kuuluu olennaisena osana talvi pakkasineen ja lumikinoksineen. En ikinä haluaisi asua maassa, jossa ei ole selkeitä vuodenaikoja, sehän kävisi pitemmän päälle niin tylsäksi ja monotoniseksi.

Ei, neljä vuodenaikaa se olla pitää. Mitä selkeämmin, sen parempi.

4 kommenttia:

  1. Minä taas olen sieltä toisesta ääripäästä. Minulla ei ole mitään lunta vastaan sinänsä, mutta kun se tietää kylmyyttä, jota minä sitten vihaan yli kaiken ja jos voisin, niin uinuisin mielelläni talviunta... tai mieluummin kyllä matkaisin talviksi Espanjaan, niin ei menisi hyvää leffojen katseluaikaa hukkaan. Minusta ei saa talvi-ihmistä kirveelläkään.

    Itse vannon kevään nimeen. Luonto herää eloon, alkaa olla tarpeeksi lämmintä ja seuraava talvi on mahdollisimman kaukana. On sitä kyllä itsekin tullut tässä 15 asteen pakkasessa tiedostettua, että tulevasta keväästä tulee nauttimaan tällaisen oikeasti kylmän talven jälkeen entistä enemmän. Nimittäin sitten kun se talvi selkeästi rupeaa olemaan takanapäin, niin kyllä minä oikeasti huudan tavallista kuuluvammin, että "JESSSSSSSSS! OHI ON! OHI ON! OHI ON!" Mutta silti... kyllä minä pärjäisin ilman sitä talveakin ihan hyvin.

    VastaaPoista
  2. Minä olen myös "äärimmäisyyksistä" pitävä ihminen - talvi on hyvä kun se on kunnon talvi nietoksilla, ja kesä kun se on kunnon kesä helteellä. Ne välimaaston harmaat, märät, ahdistavan synkät loska-ajat antaisin mielelläni pois!

    Kevät on myös ihanaa aikaa sitten kun luonto todella herää, kun ollaan päästy siitä masentavasta harmaudesta ja vaakatasossa tulevasta märkyydestä. Samoin syksy silloin, kun se ei ole vielä muuttunut tuoksi kyseiseksi harmaudeksi.

    Tämä talvi on ollut ihana, kun Helsingissäkin on ollut kunnolla lunta ja pakkasta! Valoisuutta! Kengät ei kastu! Niin monta vuotta on ollut masentava loskatalvi, joten tämä on ollut ihanaa :)

    VastaaPoista
  3. Minä en rakasta talvea enkä kesää, lempivuodenaikani on syksy...tyyliin oli synkkä ja myrskyinen yö ;O) Talvi on kiva kun se on kunnon talvi, kuten nyt. Koiranomistajana tosin nämä pakkaset ovat perseestä sillä pikkukoirat eivät pysty ulkona pitkiä aikoja olemaan ja isokin hyytyy aika pian, eli kotona on turhautuneita koiria täynnä energiaa!
    Minä en piristy keväällä vaan vaivun kamalaan horrokseen ja koko ajan kiukuttaa..Kesä on ihana lämmön vuoksi mutta keskellä yötä mollottava aurinko vain ei ole minua varten, en ole siihen tähän ikään mennessä tottunut....

    VastaaPoista
  4. Syksy on minunkin lempivuodenaikani. Taitaa olla meidän syksyllä syntyneiden juttu. Rakastan syysmyrskyjä, kovaa tuulta ja sitä syksyn valoa, kun ilma on kirpeä ja kadulla tuulee. Sellaisessa ilmassa on luonnetta.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails