15.3.2010

Alieneita ja Dorista Tampereella

Tie vei siis viikonloppuna Tampereelle. Kavereillamme oli tupaantulijaiset Pirkkalassa, toisilla kavereilla oli tuore tyttövauva Nokialla ja Tampereen taidemuseossa on parhaillaan meneillään H.R. Gigerin näyttely. Toisin sanoen, viikonloppu oli aika aktiivinen.


Minä olen aina pitänyt Tampereesta. Olen kotoisin Helsingistä ja opiskelin Turussa, eikä minulla koskaan ole ollut mitään erityisen tiiviitä siteitä Tampereen seudulle. Mutta muistan aina kun kävin opiskeluaikana Tampereella, miten paljon kaupunkimaisemmalta, elävämmältä ja dynaamisemmalta se vaikutti. Toki tulen aina tuntemaan tietynlaista lukkarinrakkautta Turkua kohtaan, mutta mikäli nyt muuttaisin jonnekin muualle Suomeen, pois Helsingistä, tie veisi kyllä ennemmin Tampereelle kuin Turkuun.

Kun olimme käyneet moikkaamassa kavereiden pikkuneitiä Nokialla, matka vei tupareihin Pirkkalaan. Tupareista lähdimme jatkoille Tampereen yöhön, ravintola Dorikseen. Ja tähän on pakko siteerata J. Karjalaista: Doris, Doris, sä veit mun sydämein. Ihan mahtava paikka! Baari ja yökerho, jossa soitetaan rockia ja vanhaa poppia, jossa olut on kohtuuhintaista ja porukka siistiä ja hyvin käyttäytyvää. Miksei Helsingissä ole tällaisia paikkoja, vai enkö minä vaan ole löytänyt niitä?


Kun sunnuntaiaamu valkeni, kurkku oli hieman karhea ja joku kissa oli yöllä käynyt pissimässä suuhuni. Siltä ainakin tuntui. Tämä fiilis kaikkosi kyllä aika nopeasti kun pääsimme Kahvila Valoon brunssille. Leipää, appelsiinimehua, kuoharia, kahvia, teetä, juustoa, jugurttia... kyllä siitä lähti nälkä ja tukkasärky aika nopeasti!

Siitä olikin hyvä jatkaa Tampereen taidemuseon H.R. Giger -näyttelyyn. Giger on se mies, joka suunnitteli kaikkien aikojen mahtavimman elokuvahirviön, eli Alienin. Kaltaiseni vanha Alien-elokuvien fani katseli tätä näyttelyä suurella mielenkiinnolla ja se olikin näkemisen arvoinen. Näyttelyssä olevat kuvat ja esineet olivat villejä, hulluja ja aika perverssejäkin, mutta todella suurella näkemyksellä toteutettuja. Ehkä tästä syystä moni Gigerin suunnitelma ei ole koskaan päässyt toteutukseen asti, tai toteutettunakin hyvin erilaisena, kuin miksi hän on ne alun perin visioinut. Tämä on sinänsä harmi, koska hänen suunnitelmansa ovat varsin hienoja. Nyt minulla kuitenkin on palava halu katsoa joku Alien-elokuvista uudestaan.


Junamatkan aikana sain vihdoin ja viimein aloitettua Stieg Larssonin Millenium-trilogian ensimmäisen osan. På svenska, naturligtvis (siitä svenskasta myöhemmin lisää). Enkä voi kuin ihmetellä, miten olen välttynyt tältä kirjasarjalta niin kauan, koska olen jo nyt koukussa!


Kuvat Tampereen taidemuseon ja Doriksen sivuilta, sekä Googlen kuvahaun kautta. Koska tottakai minulta jäi viikonloppuna kamera kotiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails