5.3.2010

Tytöt ovat käärmeitä toisilleen?

Silmiini sattui aamun lehdestä uusimman Miss Suomen Viivi Pumpasen haastattelu, jossa hän toisti tuon minulle vuosien saatossa valitettavasti hyvin tutuksi tulleen väitteen.
Eli että nainen on naiselle susi »



Väite ei ole minulle tuttu siksi, että allekirjoittaisin sen, vaan siksi että olen lähes koko ikäni ihmetellyt, mistä kyseinen uskomus juontaa juurensa. Oma elämänkokemukseni kun ei tue tätä väitettä lainkaan. Olen kyllä joutunut ilkeiden juorujen, kiusaamisen, porukasta pois jättämisen ja kaikenlaisen muun vastaavan inhottavan käytöksen kohteeksi. Mutta tekijöinä ovat olleet sekä miehet että naiset.


En ole itse koskaan ollut tyypillinen tyttö tai nainen siinä mielessä, miten tyttömäisyys tai naiseus yleensä ylhäältä päin määritellään. En ole koskaan esimerkiksi ollut erityisen kiinnostunut keimailuista tai juoruilusta. Selän takana puhuminen on minusta raukkojen hommaa, itse sanon asiat mielummin suoraan tai jätän ne sanomatta. Olen aina viihtynyt hieman isommassa kaveriporukassa ja oikeastaan ystävyyssuhteitani on aina määrittänyt se että minulla on useita toisistaan erillään olevia hyviä ystäviä tai ystäväporukoita, joiden välillä suhailen ja joita yritän sovittaa yhteen. Mutta ennen kaikkea, muiden miellyttäminen ei ole koskaan ollut osa agendaani. En ole koskaan ensisijaisesti pyrkinyt tekemään mitään sillä ajatuksella, että "muut tykkää kun teen näin". Olen tehnyt sitä mitä olen tehnyt ja jos se ei ole jotakuta miellyttänyt, niin sille ei ole sitten voinut mitään.

Pumpasen haastattelua lukiessa tajusin kuitenkin, että hän edustaa sitä yhtä tiettyä naistyyppiä, joka hämmentävästi täyttää nämä naisille ylhäältä päin jaetut stereotypiat. Hän kertoo halunneensa aina missiksi ja tehneensä pienestä pitäen kovasti töitä sen eteen. Oma käsitykseni misseydestä–sikäli kuin minulla sellainen on, koko touhu ei ole kiinnostanut enää vuosiin–on, että se tähtää ensisijaisesti miellyttämiseen. Minun ei ole lainkaan vaikea uskoa, että siinä maailmassa missä Pumpanen elää naiset ovat toisilleen susia. Tuossa maailmassa huomion keskipisteenä oleminen on naisen elämän ensisijainen tavoite. Siellä vain yksi nainen kerrallaan voi kantaa sitä kuningattaren kruunua samalla kun muut alennetaan perintöprinsessan asemaan.



Mutta en missään nimessä suostu allekirjoittamaan väitettä, että kaikki naiset olisivat tällaisia. Pumpanenkin voisi joskus tulla viettämään aikaa meidän porukoissamme, jossa tytöt juovat olutta, uskaltavat mennä baariin ilman meikkiä ja kokoontuvat joukolla puolustamaan toisiaan, mikäli tarve vaatii. Saattaisi senkin missin silmät vähän aueta.

Muistin juuri, että olen avautunut tästä samasta aiheesta aikaisemminkin »

10 kommenttia:

  1. Olen niin samaa mieltä kanssasi. Olen aina ihmetellyt sitä, kuinka jotkut naiset ylipäätään valittavat, kuinka he eivät tule naisten kanssa toimeen ja kuinka naiset on niiiin vaikeita. Se on minusta täysin itse aiheutettua, ehkä mahdollisesti jopa tahallaan itse aiheutettua. Ei minulla ainakaan ole koskaan ollut ongelmia tulla naisten, eikä sen puoleen miestenkään, kanssa toimeen. En myöskään ajattele olevani "susi" kenellekään pelkän sukupuolen perusteella.

    VastaaPoista
  2. Ai niin, hauskat kuvavalinnat muuten! Hihittelin noille itsekseni. ;-)

    VastaaPoista
  3. Bisquits: Niin, se on ihmeellistä. Naisvaltaisesta suvusta tulevana, naisvaltaisessa työpaikassa työskentelevänä ja naisvaltaisissa kaveriporukoissa liikkuvana en voi kun hämmästellä tuollaista asennetta.

    Mutta, kuten sanoin, tämä on ihmistyypistä kiinni. Itse en onneksi taida tuohon ihmistyyppiin kuulua.

    VastaaPoista
  4. Sudethan ovat omassa porukassaan ainakin todella lojaaleja toisilleen ;-) (...tietty vieraan lauman susi saatetaan tappaa). Minä kirjoittelin tästä samasta asiasta vähän aikaa sitten kun olin lukenut pari feministikirjaa ja siellä pähkäiltiin tätä samaa asiaa.

    Minä olin esimerkiksi yhteen otteeseen työpaikassa, jossa kaikki olivat naisia. Minkäänlaista päähänpotkimista ei siellä havaittu vaan se on jäänyt mieleeni oikein mukavana työpaikkana. Naiset eivät siis ole toisilleen sen enempää käärmeitä kuin yhteiskunta meistä tekee. Jokainen voi itse valita oman käyttäytymismallinsa ja olemalla solidaarisia toisillemme, lisäämme myös omaa hyväksyntää - näin minä ainakin uskon :)

    Kamalaa kilpailuahan tämä elämä nykyisin on. Ihan hirvittää välillä. Mutta kilpailua ei ole ainoastaan naisten kesken vaan yleensäkin ihmisten kesken.

    VastaaPoista
  5. Samoja havaintoja, tuo naisten kykenemättömyys tulla toimeen keskenään on minunkin elämässäni jäänyt myytiksi. Mikä sitä edelleen elättää? Nämä mehiläiskunigatartyypit ovat aikamoisen harvassa ainakin minun kokemuspiirissäni. Niitäkin kyllä on.

    VastaaPoista
  6. Anonyymi16:53

    Joskus tuntuu että osa naisista oikein ylpeilee sillä ettei tule toimeen toisten naisten kanssa. En ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä. Yritän kohdella ihmisiä ihmisinä en miehinä tai naisina.
    -M-

    VastaaPoista
  7. M: Totta, joillekin naisille se tuntuu olevan jokin statusjuttu tai jotain. Oli mitä oli, ihan outoa toimintaa silti.

    VastaaPoista
  8. Olen 36 vuotta ajatellut, että "nainen on toiselle naiselle susi" - on myytti, mutta viime vuosi opetti mulle ihan toista.

    On tosiasia, että naiset ovat todella kateellisia toisilleen. Toisen onnesta pystyvät aidosti iloitsemaan vain harvat. Toisaalta kyse voi olla ihmisistä, ei naissukupuoleen liittyvästä ominaisuudesta.

    Naiset siis osaavat olla toisilleen susia. Huonot kokemukset saavat kuitenkin aidon ystävyyden nousemaan entistä suurempaan arvoon.

    VastaaPoista
  9. Elisa: Minullakin on erittäin huonoja kokemuksia liittyen naisten väliseen kateuteen. Pari kertaa on nuorempana tullut puukkoa selkän niin, että tuntui.

    Mutta aina kun olen miettinyt asiaa tarkemmin, olen huomannut että tämäntyyppinen käytös on aina ilmennyt samantyyppisissä ihmisissä. Kaikki ovat olleet hyvin epävarmoja itsestään ja samalla hyvin kilpailunhaluisia. Nykyään bongaan tuollaiset ihmiset aika helposti, ja ainakin oman kokemukseni mukaan heitä löytyy sekä miehistä että naisista. Miehillä se vaan ilmenee vähän eri tavalla.

    VastaaPoista
  10. Ihmisen luonteen näkee hyvinkin nopeasti. Sikäli en ymmärrä että ihminen joutuisi olemaan "ystävä" kateellisen ja kilpailuhenkisen ihmisen kanssa - jokaisella on vapaus valita ystävänsä.

    Ja niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

    Ja ihminen on ensisijaisesti ihminen ja vasta sen jälkeen nainen tai mies.

    Ja kurjia ja ihania tyyppejä on molemmissa sukupuolissa.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails