7.4.2010

Carey Mulligan vai Kristen Stewart Lisbeth Salanderiksi?

Cinemaspy.com spekuloi, kummasta tulisi parempi Lisbeth Salander Miehet jotka vihaavat naisia -elokuvan jenkkiversioon; Carey Mulliganista vai Kristen Stewartista?

Minä olen nähnyt Kristen Stewartin viimeksi elokuvassa Panic Room, josta on jo aika monta vuotta aikaa. Toisin sanoen, minulla ei ole hänen näyttelijäntaidoistaan oikeastaan mitään mielipidettä. The Runaways -elokuvaa odotellessa. Ja ehkä minä kerään joskus tarpeeksi suuren viinavaraston sen Twilight-elokuvan katsomista varten.

Carey Mulliganin olen nähnyt ainoastaan BBC:n Jane Austen -adaptaatiossa Northanger Abbey, jossa hän oli mielestäni todella suloinen ja hauska, mutta ei muuten mitenkään erikoinen. An Education -elokuvaa en ole nähnyt, mutta jotenkin minun on vaikea kuvitella söpöä ja suloista Mulligania piinkovan Lisbeth Salanderin rooliin. Toisaalta, Noomi Rapacekin oli kuulemma ennen tätä esittänyt lähinnä sööttejä nättejä tyttöjä ja kaikki ovat kehuneet hänen Salanderiaan maasta taivaisiin. Minulla on Millennium-elokuvat vielä näkemättä, katson ne kun olen saanut trilogian kolmannen kirjan luettua.

Pakko myöntää, että minua tämä spekulaatio lähinnä ärsyttää. Ja paljon. Ei näiden näyttelijättärien takia, vaan lähinnä siksi että Hollywoodin on taas pakko mennä tekemään omia versioitaan muun maalaisista elokuvista. Lopputulos on väistämättä huonompi ja vesitetympi, niinhän se aina on. Mikä ihme vimma siellä on aina yrittää korjata jotain, joka ei ole rikki?

Ja sitten on vielä tämä sitaatti, joka sanoo minusta aika paljon Hollywood-tuottajien mielikuvituksen puutteesta:
A studio executive close to the remake reportedly called it "an edgy, sexy, demanding role which would have been perfect for Angelina Jolie—if she was only ten years younger. So the very best twentysomething actresses around today are in the frame—and that's a very short list."
Ei ole mikään salaisuus, että minusta Angelina Jolie on täysin yliarvostettu, paras tämänhetkinen esimerkki keisarinnasta ilman vaatteita. Minusta hänen uskottavuutensa toimintasankarittarena on aina ollut aika olematon ja minua suoraan sanottuna vituttaa se, että häntä tungetaan sillä saralla joka tuutista. Kyllä maailmassa on aika monta muuta naisnäyttelijää, jotka pystyvät esittämään toimintasankaritarta paljon paremmin ja uskottavammin kuin yksi-ilmeinen ja yliarvostettu Jolie, mikäli heille vaan annettaisiin siihen mahdollisuus. Se, että tuottajat vetävät heti yhtäläisyysviivoja kiehtovan ja jännittävän Salanderin ja pinnallisen ja kaksiulotteisen Jolien välille on minulle aikamoinen varoitussignaali siitä, kuinka pahasti tämä Hollywood-versio uhkaa vesittää Larssonin mielettömän hienon tarinan.

8 kommenttia:

  1. Minusta tämä on hieno mahdollisuus jollekin näyttelijälle ns. korottaa imagoaan, kiltistä tytöstä voi sukeutua kovapintainen Lisbeth jos kyvyt riittävät. Itse olen nyt nähnyt Kristeniä useammaskin leffassa enkä halua häntä tässä roolissa nähdä, mielestäni eivät kyvyt vain riitä. Mulliganista paha mennä sanomaan mitään.
    En pidä jenkkien tyylistä tehdä loistavasta leffasta oma versio mutta odotan sitä kyllä mielenkiinnolla sillä se voi olla myös surkuhupaista katsottavaa.
    Angelinasta olen tottakai täysin eri mieltä, sillä hän on ihana ;O) On vain yksi Lara Croft..

    VastaaPoista
  2. Mikaela: Ja Tomb Raider oli surkea elokuva.

    VastaaPoista
  3. Carrey Mulligan oli Educationissa hyvä ja uskoisin, että hän pystyisi karistamaan kiltin tytön imagon ja hänestä tulisi ihan hyvä Lisbeth.

    Kristen Stewartia ei oikein osaa ottaa vakavasti. Täytyy katsoa, miten suoriutuu tuosta Runawaysista.

    VastaaPoista
  4. Kat: Täytyy katsoa tuo An Education ja päätellä siitä. Jotenkin minua silti ärsyttää tämä koko uutinen ja tämä uusintaversio.

    VastaaPoista
  5. Eikä ollut, sä et vaan tajuu ;O)

    VastaaPoista
  6. Joku aika sitten huomasin ohimennen tiedon tämän elokuvan jenkkiversiosta, ja luulin sitä ihan oikeasti vitsiksi :D Mutta eipähän se tietenkään ollut... Saa nähdä mitä tästäkin tulee, sen verran kovatasoinen Ruotsin versio on.

    VastaaPoista
  7. Miksi jenkkien pitää aina mennä tekemään omia versioitaan?! Ja Angelina on ihana, piste. :D Stewarttia en haluaisi tässä roolissa nähdä. Itsellä on luettavana vasta se trilogian 1. osa, enkä minäkään halua nähdä leffoja ennen kuin olen lukenut kaikki kirjat. Siihen saattaakin mennä siis aikaa :D

    VastaaPoista
  8. Ei Stewartia minunkaan mielestä. Mulligania en muista nähneeni kuin tuossa Educationissa ja hänessä saattaisi olla potentiaalia, mutta kun vertauskohteena on Rapace, niin lähes mahdoton on kyllä sille tasolle päästä. Pakko kai se jenkkiversiokin on sitten katsoa, mutta epäilen, että pääsisi lähellekään ruotsalaisten hienoa teosta.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails