3.8.2010

Twilight - Houkutus. The movie.

Kenellekään lukijalleni ei liene epäselvää, mitä mieltä minä olen Twilight-saagasta. Lyhyesti: mikäli lehmät ulostaisivat kirjoja, minun mielestäni ne ulostaisivat Twilightia. Mutta aina joskus kirjasta tehty elokuva yllättää ja on kirjaan verrattuna siedettävä, ellei jopa hyväkin.



Näin ei Twilight-elokuvan kohdalla käynyt. Muistan, miten kirjan luettuani olin täynnä inhoa ja vihaa kyseistä tekelettä kohtaan. Nyt olen vain sanaton. Tämä elokuva veti kaikin puolin niin täydelliset pohjat, että en oikeasti tiedä, miten reagoida. Gigli ja Glitter joutuvat nyt tekemään tilaa Twilightille henkilökohtaisella huonoimpien elokuvien listallani.


Juoni, dialogi, tarina, henkilöhahmot olivat kaikki samaa tasoa kuin kirjassa, eli kömpelöitä, onttoja, ohuita, rasittavia, naurettavia ja täysin epäuskottavia. Lisäksi elokuva tarjosi vielä teennäiset ja typerät kamera-ajot, oudot kuvakulmat, rasittavan teini-emo musiikin, tönköt ja huonot näyttelijät sekä Robert Pattinsonin (joka ei iske minuun millään tasolla) lähinnä pahoinvointia aiheuttavan silmienpyörittelyn ja Kristen Stewartin hengitysvaikeudet.

Romanttisiksi, seksikkäiksi ja jännittäviksi tarkoitetut kohtaukset aiheuttivat kotikatsomossa joko huvittuneisuutta tai tyhjää tuijotusta. Bellan ja Edwardin, kahden läheisriippuvaisen ja äärettömän vastenmielisen idiootin, niin kutsutun rakkaustarinan viehätys menee yhä minulta täysin ohi. Itse asiassa minulla on vieläkin vaikeuksia ymmärtää missä vaiheessa nämä kaksi edes rakastuivat. En tajunnut sitä kirjaa lukiessani, enkä tajunnut sitä nytkään. Enkä varmaan koskaan tajuakaan.


Yhdestä asiasta minun pitää kuitenkin antaa elokuvalle piste. Kohtaus, jossa Edward paljastaa Bellalle "tappajan ihonsa", aiheutti minulle makeimmat naurut pitkiin aikoihin. Vedet valuivat silmistäni kun käkätin kontrolloimattomasti. Tämä "tappajan iho" on paitsi ideana täysin naurettava, se myös näytti naurettavalta. Ja siksi se nauratti.


Onneksi en joutunut kärsimään tätä yksin. Karhumies katsoi tämän kanssani urheasti läpi, eikä hän tarvinnut koitokseen kuin kaksi isoa lasillista viskiä ja 1,5 shottia akvavitia. Minulla oli stressipallo. Elokuva oli kirjaston kappale, eikä siitä mene kuin 0,20 € myöhästymismaksua. Sekin on jo vähän liian iso hinta maksettavaksi tuosta skeidasta.

Tällä puheella Twilight-saaga ja minä olemme sitten sujut. Minä sanoudun lopullisesti irti koko roskasta. Mikäli joku teistä, rakkaat lukijani, kuvitteleekaan aloittavansa jonkinnäköisen käännytyskampanjan, niin säästäkää energiaanne. Ei tule tapahtumaan.

11 kommenttia:

  1. Heh, näitä murskauksiakin on ihan hauska lukea. Onpahan vastapainoa kaikille oih, robert -ihkutuksille. En ole vielä itse kokenut tarvetta lukea saagaa tai katsoa leffoja, mutta jotenkin aavistelen ettei pihtaavan vamppyyrin ympärille keritty intohimofuula nappaa.

    VastaaPoista
  2. sasita: Jotkut tykkää, toiset ei. Minusta sekä kirja että elokuva ovat tosiaan aivan tajutonta sontaa, mutta joihinkin tämä uppoaa. Onhan joidenkin mielestä Stalinkin ihan loistotyyppi, että mitäpä minä olen muiden mielenliikkeitä tuomitsemaan.

    VastaaPoista
  3. Aww sää oot niin ihana!
    Katsottiin eka Twilight anopin kanssa (ei, en ole lukenut kirjoja). Molemmat oli koko leffan ajan lähinnä hämmentyneitä: tuota, meidän pitäis ilmeisesti olla 15-vuotiaita, täähän on ihan hirveää soopaa.

    VastaaPoista
  4. Stazzy: Kiitos. I aim to please. :-) Odotan tässä vain leffojen ja kirjojen fanien reaktioita....

    VastaaPoista
  5. Hahaa :D Vaikka olen kirjasarjan ystävä ja leffatkin menettelevät, niin osa sanomastasi on silti totta :D Kirjojen kieli on melko huonoa ja osa asioista, hahmoista ärsyttää (Bella jumalautaaaa aaargh). Mutta en vain voi sille mitään, että vampyyrimaailma imee sisäänsä.

    VastaaPoista
  6. :D:D:D Ihan loistavaa! Ite oon tietenkin vähän eri mieltä, mutta silti huippua lukea tällaista - etenkin, kun osut niin monessa kohdassa täysin oikeaan. Mutta Edward on vaan silti niin tuhottoman ihQ ;)

    VastaaPoista
  7. ravenwaves ja bubble: Voi, tämä elokuva toimi Karhumiehelle ja minulle jälleen yhtenä voimakkaana yhdistävänä kokemuksena. Karhumies, jolla ei itsellään ole koko Twilight-saagasta mitään mielipidettä muuta kuin että "vampyyrit ei perhana kimaltele" mutta joka on joutunut kuuntelemaan vaahtoamistani siitä kirjasta, totesi nyt ihan omakohtaisesti että ei nappaa. Tai miehen omin sanoin: "Jos odotukseni eivät olisi olleet jo valmiiksi alhaalla, olisin pitänyt tätä elokuvaa huippuhuonona. Nyt se oli mielestäni ainoastaan huono."

    VastaaPoista
  8. Hehheh, kunnon angstia Anzilta :) Enpä yhtään vähempää olisi osannut odottaakaan! Minä jostain syystä ahnehdin kirjat läpi, vaikka niissä hurjan paljon ärsyttäviä piirteitä onkin. Ole onnellinen, ettet ole lukenut sitä neljättä kirjaa, sillä olisit siinä vaiheessa viimeistään oksentanut ;-)

    Leffat taas suhteutettuna niihin kirjoihin ovat olleet minun mielestä ihan ok. Tosin kauhulla odotan sitä viimeistä...

    VastaaPoista
  9. Paivi: Tiedätkö, jossain mieleni syvissä sopukoissa ajattelin, että ehkä tämä elokuva ei olekaan niin paha ja että voisin ehkä jopa tykätäkin siitä. Miten väärässä olinkaan. :-)

    VastaaPoista
  10. Anonyymi21:46

    Ihanaa hömppää...omien teinien (14-18 vuotiaitten )kanssa katsottuna :-). Kirjat olivat parempia, paitsi viimeinen. Sitä en jaksanut lukea kun puoleenväliin.
    t.Iinuska

    VastaaPoista
  11. Mä tein poikkeuksen mun netti-loma-lakkoon tämän postauksen vuoksi ;O) Minähän siis pidän Pattinsonista, vaikke Ed olekaan paras vampyyri, ei lähimainkaan..
    Ykkös- ja kakkososa ovat vähän lapsenkengissä, alunperinhän tätä piti tehdä vain tämä yksi leffa, pienellä budjetilla koska luultiin ettei siitä kukaan innostuisi. Täytyy sanoa että 3. osa oli tähän mennessä paras by far, joten onneksi roikuin mukana, ne sudet jo korvaa kaiken sen huonon mitä tässä sarjassa on ;O) Mutta nostan hattua, katsoit, totesit ettei sovi sulle ja annoit periksi, juuri näin, voit ainakin tolkuttajille sanoa että joojoo, on nähty ;O) Hyvä Anzi!

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails