17.12.2010

Helsingissä elokuvateatteri Bristol sulkee ovensa

Perinteikäs helsinkiläinen elokuvateatteri Bristol sulkee ovensa tämän viikonlopun jälkeen »

Bristol oli pitkään Helsingissä SE elokuvateatteri, jonne piti päästä katsomaan kaikki isot spektaakkelielokuvat. Parven eturivin keskipaikat olivat ne, joihin piti päästä jos halusi kunnon elämyksen. Tuohon elokuvateatteriin liittyy monta hyvää muistoa. Bristol oli se teatteri Helsingissä, joka näytti Disney-elokuvien alkuperäisversiot myöhäisillan näytöksissä. Pitkään luulin, että alkuperäisversioita nähtiin myös muualla Suomessa, mutta näinhän ei ilmeisesti ollut. Olen ollut siellä yönäytöksessä katsomassa kammottavaa Independece Day:ta, olen nolostuttanut kaverini kehtaamalla nauraa ääneen Spice World -elokuvan aikana, olen pyöritellyt silmiäni kun äitini itkeä vollotti Pretty Woman -elokuvan loppukohtauksessa, olen jonottanut sen lipputiskillä lippuja ensimmäiseen X-files -elokuvaan ihan täpinöissäni ja olen ollut Bristolin pikkusalissa (muistaako joku vielä sen?) katsomassa nuorta Penélope Cruzia elokuvassa Belle Epoque ja ihmetellyt, mistä hitosta senkin elokuvan Oscar oikein tuli.

Mutta nyt tämä kaikki on ohi, kun isot multipleksit jyräävät kaiken alleen ja tyhmät ihmiset eivät osaa mennä muualle elokuviin. Sääli. Minä ja Karhumies käymme heittämässä Bristolille hyvästit tänään ja sunnuntaina.


Tänä iltana on luvassa herkkua, kun näen viimein valkokankaalta miten Conan Cimmerialainen kärtsää villin noidan seksin jälkeen. Eli Conan, barbaari luvassa tänään klo 20.

Sunnuntaina puolestaan historian siivet havisevat kun valkokankaalle läjähtää Ben-Hur. Sitä en olekaan aikaisemmin nähnyt, luvassa on varmaan hieno elämys.

Hyvästi siis, Bristol. Minulle sinä tulet aina olemaan hieno elokuvateatteri. Et tupakkamerkki.

2 kommenttia:

  1. Minäkin ajattelin tästä kirjoittaa mutta ehkä jätän russuttamisen sitten ensi viikkoon ;O) itse käyn katsomassa sunnuntaina Jawsin, en ole nähnyt sitä koskaan isolta kankaalta joten nyt on ainutlaatuinen tilaisuus korjata sekin..

    VastaaPoista
  2. Iiih, oltiin samassa leffassa eli Benin Hurissa ^_^/ Olen aika kade tuosta Conanista, mulla oli kaverin läksiäiset enkä siksi päässyt. Tunnelma oli ainakin eilen aivan katossa, ja jengi nauroi homoerotiikalle aika varauksetta :')

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails