30.10.2011

Mark Romanek: Ole luonani aina (Never Let Me Go, UK/USA2010) )

Kazuo Ishiguron kirjaan perustuva Ole luonani aina kertoo kolmesta englantilaisen sisäoppilaitoksen kasvatista Ruthista (Keira Knightley), Kathysta (Carey Mulligan) ja Tommysta (Andrew Garfield). Heidän elämänsä on näennäisen tavallista sisäoppilaitoksen kasvatin elämää, mutta tosiasiassa se on kaukana tavallisesta. Oppilaitoksen lapsilla kun ei ole mitään päätäntävaltaa oman elämänsä suhteen, heidän kohtalonsa on ennalta määrätty. Tämä varjo yllään he kuitenkin löytävät aikaa elää, toivoa ja rakastaakin.


En ole lukenut alkuperäisteosta, joten minulla ei ole vertailukohtaa. Minulle on kuitenkin kerrottu, että se on tätä elokuvaa huomattavasti parempi ja lukemisen arvoinen. Sopii toivoa, sillä minulle elokuva oli pettymys. Olin lukenut siitä pelkästään ylistäviä arvioita ja odotin siltä ehkä liikaa. Elokuva ei herättänyt minussa mitään tunteita. Se oli tarinaltaan ennalta-arvattava, näyttelijäntyöltään parhaimmillaankin keskinkertainen ja pinnallinen teos, joka ei tarjonnut minulle juuri kauniita kuvia kummempaa katsottavaa.

Olen monesti todennut, että muiden ylistämään teokseen tarttumisessa on aina omat riskinsä. Jos teos osoittautuu pettymykseksi, niin se pettymys tuntuu aina jotenkin karvaammalta kun "kaikki" ovat sitä ylistäneet. Tällä kertaa kävi näin. Olisin kovasti halunnut pitää tästä elokuvasta, mutta aina ei voi voittaa.

4 kommenttia:

  1. Samat fiilikset, ylistävät arviot antoivat odottaa jotain ihan tajutonta. Vaikka kyllä leffa silti oli hyvä, ei vaan mitenkään osunut niin kovaa, että yltäisi lemppareiden tasolle.

    VastaaPoista
  2. Minuun taas tämä leffa kolahti ihan täysillä. Jopa niin paljon, että loppumetreillä pidättelin teatterissa itkua - ja tätä ei kovin usein tapahdu. Elokuvan nähtyäni halusin heti lukea kirjan. Minulle taas kirja oli pienoinen pettymys. En tiedä, johtuiko se siitä, että olin jo nähnyt leffan ja tiesin tapahtumien kulun. Ei kirja siis missään nimessä huono ollut, mutta ei tuonut niin paljon lisää syvyyttä tapahtumiin kuin olisin halunnut. Mielestäni elokuva oli paljon riipaisevampi ja herätti enemmän tunteita. Itselle tämä on ollut yksi parhaista elokuvista, joita olen viime aikoina nähnyt.

    VastaaPoista
  3. Leffaleila: Minäkin olin kuullut elokuvasta pelkästään ylistäviä arvioita, siksi odotinkin sen näkemistä innolla. Kirja on nyt kirjastosta lainassa, katsotaan miten suhtaudun siihen.

    VastaaPoista
  4. Oman leffakokemuksen kannalta oli varmasti tosi hyvä, että en tiennyt juonesta etukäteen mitään eikä minulla ollut mitään odotuksia. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä pidit kirjasta versus leffa. Laita vielä fiilikset lukukokemuksen jälkeen tulemaan.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails