14.11.2011

Movie Monday #25 - Tuntematon sotilas

Tällä viikolla tehdään noloja tunnustuksia.

Yle Teema on hieno kanava. Koin sen kanavan ansiosta pari viikkoa sitten todellisen sivistystason nousun, kun sain ruksattua peräti neljä noloa näkemätöntä elokuvaa pois listaltani. Kyllä, ennen Teeman kymmenvuotissyntymäpäivien juhlaviikkoa en ollut nähnyt seuraavia elokuvia: Elefanttimies, 2001 Avaruusseikkailu, Komisario Palmun erehdys ja Manchurian kandidaatti. Nyt olen, eikä minun tarvitse enää hävetä.

Paitsi sitä, etten ole nähnyt elokuvaa Tuntematon sotilas. En Edvin Laineen, enkä Rauni Mollbergin versiota. Tuo Laine hävettää enemmän. Kyllä, se tulee telkkarista kerran vuodessa. Kyllä, minulla on ollut monta tilaisuutta katsoa se. Ei, en ole vieläkään sitä nähnyt. Pitäisikö korjata tilanne vaikka tänä vuonna? Ja lukea Väinö Linnan kirja. Sitäkään kun en ole lukenut.

Saa nauraa ivanaurua. Olen sen ansainnut.


10 kommenttia:

  1. Mä en oo myöskään nähnyt Tuntematonta sotilasta. Mutta oon lukenut kirjan eikä leffat erityisesti kiinnosta, joten se ei mua niin hävetä.

    VastaaPoista
  2. Et ole ainoa! En ole lukenut kirjaakaan. Enkä häpeä hirvittävän paljon. Ehkä vähän ;) Olis kyllä ehkä pitänyt nähä se..

    VastaaPoista
  3. Kyllä Laineen Tuntematon on sellainen leffa, että se pitää katsoa. Ja suurin osa on katsonut sen joskus lapsuudessaan tai teini-iässä ja kuitannut sillä homman koko loppuiäksi. Minulta tämä on jäänyt tekemättä. Mutta ehkä nyt ryhdistäydyn ja ensi itsenäisyyspäivänä parkkeeraan peffani telkkarin eteen.

    VastaaPoista
  4. Onnittelut, koska "minun nuoruudessani" Tuntematon sotilas luetuttiin väkisin ensin ylä-asteella ja sen jälkeen lukiossa eräällä kurssilla piti katsoa elokuva ja lukea vielä kirja siihen päälle. Sekä kirja, että elokuva ovat kyllä hyviä, mutta viimeistään lukiossa sain kyllä tarpeekseni tuosta teoksesta. Varo, ettet "sivistymättömyyttäsi" paljasta vähän isänmaallisemmissa porukoissa. :)

    Paitsi kävinhän mä katsomassa Smedsin version Kansallisteatterissa. Hups. :D

    VastaaPoista
  5. Jep, en oo mäkään nähnyt.. Kirjastakaan ei oo muistikuvia, mutta saattaa olla et sen oon kuitenkin lukenut.

    VastaaPoista
  6. Ei hehkeempi oo sekään tilanne, että kirjan on joutunut lukemaan sekä yläasteella että lukiossa, ja katsomaan elokuvan samoissa puitteissa ainakin kolmesti, joten kieltämättä tuo "en välitä nähdä enää"-asenne on kaveripiirissäkin varsin laajalle levinny :D
    Mutta nyt harmittaa että ite on missannu Elefanttimiehen! höh!

    VastaaPoista
  7. Ei ole täälläkään tullut Tuntematonta Sotilasta katsottua. Kirjan luin pakosta lukiossa, enkä ollut yhtään vakuuttunut sen loistavuudesta (mä olen kyllä välillä liian kriittinen historiantutkija). Mutta eipä ole tuota 2001:Avaruusseikkailuakaan tullut nähtyä, hups...

    Voi, Komisario Palmun erehdys! Toivottavasti pidit siitä, kuuluu ehdottomasti suomalaisen elokuvan kärkikastiin! :)

    -Elina-

    VastaaPoista
  8. Niin, Tuntematon taitaa vaan olla sellainen pakollinen juttu. Että tietää mistä puhutaan.

    Palmu oli mainio! Tykkäsin valtavasti. Tarkoitus olisi muutenkin kirjoittaa kaikista noista edellä mainituista elokuvista, pidin niistä kaikista.

    VastaaPoista
  9. mäkään en ole nähnyt tuntematonta sotilasta (kumpaakaan versiota). suhtaudun ennakkoluuloisesti. mutta kirjasta pidin!

    VastaaPoista
  10. Onko Elefanttimies sellainen tapaus, että se nyt ainakin pitäisi katsoa? No, ehkä yleismaailmallisesta näkökulmasta, mutta jos tarkastelee vain Lynchin elokuvia, niin jotenkin itsestäni vain tuntuu, että sillä saralla löytyy muita enemmän "pakko katsoa" -leffoja ainakin mitä Lynchin leffojen maineisiin tulee ja sellaiseksi ehkä laskisin jopa sen Eraserheadin, jota itse taas en ole nähnyt, mutta kun sen(kin) maine...

    Mut joo, tällaiset Teeman juhlaviikot ovat yksi iso syy siihen, miksi harmittaa, että olen tehnyt siitä toistaiseksi voimassa olevan periaatteen, etten katso elokuvia enää tv-kanavien kautta; muita vastaavia ovat esim. jotkut Hitchcock-putket. Toki useimmat kymmenvuotisjuhlaleffat olin jo nähnyt, mutta silti olisi ollut katottavaa vaikka miten, vaan minkäs teet, että ilman ehdotonta suhtautumista tv-elokuvia voisin katsoa "silloin tällöin". Silloin dvd-leffat jäisivät vähemmälle ja sehän ei oikein passaa, kun katsomattomien leffojen pino vaan kasvaa, vaikka mitä tekis. Vielä isommaksi se pino vain kasvaisi, jos katsoisin päälle vielä tv:stä tuleviakin elokuvia. :D

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails