9.12.2011

Giikki, friikki vai mikä?

Olen seurannut mielenkiinnolla uudessa Nörttitytöt-blogissa käytävää keskustelua "nörtti" -sanan ympärillä. On ollut hämmentävää huomata, millaisia aggressioita kyseisen sanan uudelleen määrittely on herättänyt. Joillekin tahoille sana on ilmeisen pyhä, joillekin taas niin negatiivisesti latautunut, että sen merkityksen laajentaminen ja ottaminen uuteen käyttöön positiivisessa merkityksessä on kaikesta päätellen maailmanlopun paikka.


Puhun usein itse itsestäni nörttinä. Eräs työkaverini tokaisi minulle taannoin, että olen nörtti. Tosin siinä missä minä käytän tätä sanaa humoristisessa ja positiivisessa mielessä, ko. duunikaveri taisi yrittää halventaa. Olisi onnistunutkin, mikäli olisimme peruskoulun kuudennella luokalla.


Freaks and Geeks, kannattaa katsoa!
Mutta tarkalleen ottaen minä en ole nörtti. En sanan alkuperäisessä merkityksessä. En ole tietokonenero, vaikka pienet bugit eivät minua hetkauta. Kirjoitin ylioppilaskirjoituksissa lyhyen matematiikan, pitkä ei ollut missään vaiheessa edes vaihtoehto. Matikka ja luonnontieteet eivät vaan koskaan olleet minun juttuni. Koodaustaitoni rajoittuvat HTML-ohjelmointikielen perusteisiin, ja sitäkin teen mieluiten DreamWeaverillä tai jollain vastaavalla ohjelmalla. Tietokonepelitkään eivät ole minulle niin hirvittävän tuttuja, pelasin ensimmäisen konsolipelini läpi pari vuotta sitten. Dead Space, mikä mahtava kokemus!


Mutta joissain piireissä olen supernörtti. Niissä, joissa näppäinoikoteiden käyttäminen on suoranaista neroutta, verkkokaupasta tilaaminen äärimmäinen rohkeuden osoitus ja blogin pitäminen jopa Blogger-alustalla osoitus kovimman tason tietokoneguruudesta.


Mikä minä sitten olen? No, minähän olen "geek". Siis giikki. Siis fanitukseen taipuvainen ihminen, joka suhtautuu fanittamisen kohteisiinsa älyllisen pakkomielteisesti. Niinhän minä suhtaudun elokuviin ja fanittamiini TV-sarjoihin. Mutta suomen kielessä ei ole olemassa vastinetta "geek" -sanalle. "Giikki" on ainakin minusta todella kömpelö ja outo, kun taas nörtti sopii tähän tarkoitukseen suomeksi oikein hyvin. Kyllähän ihminen voi olla leffanörtti, telkkarinörtti, käsityönörtti tai mikä lie. Eikö voikin?

Täällä on muuten hauska diagrammi näistä sanoista, kannattaa tutustua ››


Rakkaat nörtti/giikki/friikki/spiikki/miikki/tiikki -lukijani, mitä mieltä te olette? Tiedän, että teitä on paljon. Loukkaannutteko, jos joku sanoo teitä nörtiksi? Vai välitättekö lainkaan mistään leimoista tai määritelmistä?

6 kommenttia:

  1. Päivänsäde19:11

    En kyllä loukkaannu mistään "nörtti" leimasta, osittain (täysin?) kun sellainen kuitenkin olen. Ja mieheksenikin haluan sellaisen "nörtin" ( en kuitenkaa mitää himonörttiä, joka puhuu pelkkää tietokonetta, kun en koneist mitää ymmärrä ja niist puhuminen ei jaksa kiinnostaa).

    Jotkut määritelmät tietysti hieman saattaa haitata, kuten "hiljainen hissukka", kun se ei kuitenkaan kaikissa tilanteissa pidä paikkaansa. Riippuu hyvin pitkälti seurasta missä olen.

    VastaaPoista
  2. Hanna R.09:51

    Kieltämättä, nörtteys oli syntiä vain yläasteella ja silloinhan sen vastine oli ehkä kovis. Olisko ajat kuitenkin muuttuneet, nykyäänhän niitä entisiä koviksia kai sanottais pissiksiksi ja se kuulostaa ainakin omaan korvaani haukkumasanalta.Ehkä nördet onkin kovaa valuuttaa nykyteinien keskuudessa... Nörtti on tosi suloinen termi jota itsekin käytän aika usein juuri kun puhun jonkun uppoutumisesta tiettyyn asiaan (sienestysnörtti, siivousnörtti...)

    VastaaPoista
  3. Ei nyt liity mitenkään aiheeseen oikein, mutta kääk! En muistanut ollenkaan että Freaks and Geeksissä oli Jason Segel, Seth Rogen ja James Franco!! :D

    VastaaPoista
  4. Hei Anzi! Kiitos linkityksestä ja myös kommenteistasi blogissamme. Pohdiskelet mielenkiintoisesti nörtti-termiä. Blogisi vaikuttaa muutenkin kivalta. Saanko linkittää sen Nörttityttöjen sivupalkkiin?

    VastaaPoista
  5. Blogger on kai syönyt yhden kommentin, joka kyllä tuli sähköpostiini. Outoa.
    Kiitos Nörttitytöille joka tapauksessa tunnustuksesta ja kyllä, saatte linkittää blogini sivupalkkiinne. :-)

    VastaaPoista
  6. Kyllä minäkin itsestäni nörttinä puhun, sillä tuo giikki ei minunkaan mielestä oikein "suomennettuna" toimi. Mutta samalla tavalla kuin sinä, olen sitten vain tällainen leffa/tv-sarja/sarjis/yms-nörtti kun lyhyellä matikallani ei numerot oikein päässä pelitä ja sen C++-kurssinikin yliopistolla jätin kesken... ;-)

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails