30.10.2012

Movie Monday #66 - Ja tietenkin se Gary Stu...

Ja tietenkin se Gary Stu...

On Mary Sue ja sitten on hänen identtinen kaksoisveljensä Gary Stu. Eli se ihana ja paras ja kaunein ja mahtavin mieshahmo, jota kaikki palvovat ja rakastavat. Tai sitten vihaavat.

Minä lupasin itselleni aikoinaan, että tämä asia on minun puolestani loppuun käsitelty. Että en enää jaksa hermostua tästä aiheesta. Mutta jos nyt vielä tämän kerran.

Edward Cullen


Jumalavita. Sekä kirjat että elokuvat kertovat meille jatkuvasti, miten ihana hän on. Komein, ihanin, nopein, seksikkäin, parashiuksisin, täydellisin, mahtavin, loistavin, kielitaitoisin... mitä lie. Täydellinen. Mitä tahansa Edward tekeekin, hän ei joudu siitä koskaan vastuuseen. Koska hän on niin ihana. Hän kyttää, hiipii, käyttäytyy omistushaluisesti, pahoinpitelee, tunkeutuu tyttöystävänsä uniin ja mieleen ja on kaikin puolin karmiva tapaus, mutta kaikki annetaan anteeksi. Koska hän on niin ihana.

Ja kilin kellit. Edward Cullen on ehdottomasti yksi vastenmielisimmistä fiktiivisistä hahmoista aikoihin. Tiedän, että iso osa ihmisten Twilight-inhosta kohdistuu Bella Swaniin ja Kristen Stewartiin, mutta minä olen aina vihannut Edwardia paljon enemmän. (Robert Pattinson on minulle yhdentekevä.)

Minä näen Edwardissa kaikki ne oman kaveri- ja tuttavapiirini alistavat, veemäiset, sovinistiset menneet ja nykyiset mulkvistipoikaystävät, jotka saivat lirkuttelullaan ja jotensakin komeaan vivahtavalla ulkomuodollaan aina tahtonsa läpi ja aiheuttivat ympäristössään sanoinkuvaamatonta tuhoa. Minä vihaan, inhoan ja halveksun tämäntyyppisiä ihmisiä sydämeni pohjasta. Ja vihaan sitä, että kerta toisensa jälkeen he löytävät jonkun, joka lankeaa heidän pauloihinsa, menettäen minuutensa, sielunsa ja itsekunnioituksensa.

Edward Cullen on minulle fiktiomaailman Timo Soini; Kun katson vierestä hänen osakseen saamaa palvontaa, minun tekee mieleni kiljua ja huutaa, ettei tuolla keisarilla ole yllään rihman kiertämää!

2 kommenttia:

  1. Ai vitsi mie tykkään siusta. Hiano kirjotus, juuri näin.

    VastaaPoista
  2. Muutenkin koko Twilight -sarja on pelkkää jälkiruokaa ennen pääruokaa nuorille tytöille. Näillä pikkutytöillä tuskin on niin pätevää medialukutaitoa, että näkisivät hahmon sisimpään ja saavatkin hahmosta sen päällimmäisen kuvan, joka on... No, ihana. Ja näin aivopestään kaikki naisenalut uskomaan, että heille jokaiselle on jossakin päin maailmaa oma Edward, joka on valmis tekemään mitä tahansa naisensa puolesta. Saattaa olla, että tälläisiä miehiä on, mutta minulla on vain yksi yhdeksännollainen luku:
    7 miljardia.
    Todennäköisesti todellisuus tulee vielä kuvioihin joskus, mutta pettymystä ei voi korvata.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails